Miljöhjältar på heltid

24 maj, 2019
När du ligger och snoozar eller är på jobbet, eller när du är och tränar då arbetar bland annat Arne och Daniel för att göra din vardag lättare. Mellan 230-450 sopkärl om 140-370 liter vardera, det är vad en arbetsdag innehåller

Det är tur att det är sopkärl som man rullar nu för tiden, tänk förr när man bar sopsäckar på ryggen upp och ned för trappor eller långt bort i bergen.
”Jag arbetade i 25 år med att bära säckar. Man visste ju inte vad som låg i, det gick ju inte att se. Jag var nära att få en glasskiva i ryggen och en gång fick jag sy ett djupt jack i benet. Det var ett tungt arbete, fastän man använde säckkärran”, säger Arne en av våra äldsta
medarbetare på Rambo.

Förbättrad arbetsmiljö
Det är mycket som har förändrats. Senaste åren har vi satsat mycket på arbetsmiljön och har till exempel digitaliserat körturerna.
”När jag lärdes upp för att vara sommarvikarie, fick jag åka med en erfaren chaufför en månad. Han hade kartor som såg ut som sjökort. Stora pappersblad med olika färgade prickar som betydde olika saker. Till exempel månadshämtning eller varje-veckas-hämtning. Det tog två månader innan jag kunde turen”, säger Daniel som kör Hemsorteringsbil i Lysekils kommun.

Tekniken underlättar
Idag kan en chaufför med lite datorvana i princip hoppa in i bilen och köra hämtningsturen direkt utan hjälp. Bilen har en datorskärm med hämtningsturen som kartbild. Det är bara de kärl som ska tömmas som finns med, och turen är optimerad för att ha kortast möjliga färdväg.
”Det är bilen som gör jobbet. Vi häktar bara på kärlet på bilen, så lyfts det och töms i rätt fack i bilen”, säger Arne. Inga lyft och inget tungt arbete, det är målet”. Drömmen är när kärlet står väl synligt på en plan yta och att det är rent runtom. Då kan man förbereda sig mentalt redan inne i bilen”, fyller Daniel i. När chauffören hämtar kärlet hos kunden, kontrolleras det så att inget är felsorterat. Är det något mindre läggs det i rätt fack, men är det helt felsorterat görs en avvikelserapportering direkt i bilen. Kundservice kontaktar sedan kunden
om att kärlet inte tömts och varför.