Varje dag underlättar vi vardagen för över 40 000 hushåll, verksamheter och företag i våra fyra ägarkommuner. Med kunskap och rådgivning tror vi att alla kan vara miljöhjältar!

 

Vårt uppdrag är att tillgodose ägarkommunernas och dess invånares behov av en ekonomiskt och miljömässigt långsiktig hållbar resurshushållning och avfallshantering. Vi ska verka för ett effektivare tillvaratagande av gemensamma resurser för bästa samhälls- och miljönytta. Vi ska också verka för en långsiktig kompetensutveckling i avfallshanterings- och resurshushållningsfrågor. Vi ägs av Lysekils, Sotenäs, Tanums och Munkedals kommuner, omsätter 161 miljoner och har 74 medarbetare. I affärsområde avfallshantering ingår bolagets fyra avfallsanläggningar och sju återvinningscentraler. Affärsområdet omsätter ca 40 miljoner och har 16 antal anställda.

 

Som affärsområdeschef för avfallshantering har du det övergripande ansvaret att styra och utveckla affärsområdet. Du ansvarar för affärsområdets avfallsaffärer gentemot kunder och leverantörer. Du arbetar proaktivt med att förbättra avsättningar, lönsamhet, utveckla tjänster och säkerställer goda affärsmässiga relationer.

 

I rollen ingår också ansvaret för att garantera driftsäkerhet, kvalitet och effektivisering av verksamheten vid avfallsanläggningarna och ansvara för personal, arbetsmiljö och ekonomi. Verksamheten omfattas av ett flertal regelverk, såsom miljöbalken och lag om brandfarlig vara. Du ansvarar för att avfallsanläggningarnas tillstånd och kontrollprogram följs och vid behov uppdateras. Verksamheten revideras regelbundet gällande kvalitet, miljö och arbetsmiljö.

Till din hjälp har du en driftchef och en teknisk säljare. Du har även tillgång till olika stödfunktioner inom företaget såsom kommunikation, marknad, ekonomi, utveckling och kvalitet. Du rapporterar till VD, ingår i företagets ledningsgrupp och bidrar till att företagets övergripande mål och visioner genomförs framgångsrikt.

Kvalifikationer och erfarenhet

  • Du har högskoleutbildning med inriktning miljö, teknik eller motsvarande som bedöms lämpligt
  • Du har tidigare erfarenhet av budget- och verksamhetsansvar samt kalkylering
  • Du har minst 5 års kvalificerad chefserfarenhet
  • Du har erfarenhet från affärsdrivande verksamhet inom branscher såsom entreprenad och logistik
  • Det är meriterande om du har erfarenhet från miljö eller avfallsbranschen

 

Personliga egenskaper

Du är en stabil, tydlig och engagerad ledare. Du är en van förhandlare som trivs med att göra affärer med miljön i fokus. Ditt arbetssätt är strukturerat, resultat- och serviceinriktat och inger förtroende. Du har lätt att kommunicera med andra och är mån om att bygga och vårda relationer. Det är naturligt för dig att ha en helhetssyn och se till bolagets bästa.

Bolagets värdeord; Förtroende, Enkelhet och Närhet – är vägledande för vår verksamhet och företagskultur.

Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper

 

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med tillträde snarast. Rollen som affärsområdeschef för avfallshantering är placerad på företagets huvudkontor i Lysekil.
För mera information kontakta konsult Staffan Melin, staffan.melin@nischconsulting.se
Alla kontakter hanteras med hög sekretess och diskretion.

Välkommen med din ansökan senast 6 januari via länken nedan.

Ansök