Därför kan avfallshämtningen försenas vid vinterväglag

4 februari, 2025
Vinterväder skapar utmaningar för avfallshämtningen. Snö, halka och begränsad framkomlighet påverkar våra möjligheter att tömma kärl enligt plan.

Tunga fordon kräver bättre vägunderlag

Renhållningsfordon är tyngre och bredare än personbilar och kräver stabilt vägunderlag. De gör många stopp och starter längs rutten, vilket gör det svårare att ta sig fram på isiga vägar.

Till skillnad från andra tunga fordon, som timmerbilar eller bussar, gör renhållningsfordon många stopp längs sin rutt. Att starta från stillastående på en isig väg är en helt annan utmaning än att köra igenom i konstant rörelse, eller med bara få stopp.

Förutsättningarna för snöröjning ser olika ut beroende på väg och kommun. Vissa vägar sköts av kommunen, medan ansvaret på andra ligger hos enskilda vägägare eller samfälligheter.

För att våra tunga fordon ska kunna ta sig fram räcker det inte att vägen är plogad – den behöver också vara sandad eller halkbekämpad så att hjulen får fäste.

Vi kan inte ställa in

Om en buss ställer in en avgång på morgonen behöver den inte köra dubbelt så många turer på eftermiddagen, eller en annan dag. Men det måste vi.

När vi kör ikapp förseningar hanterar vi både ordinarie tömningar och de kärl vi missade tidigare samtidigt. Det betyder att vi planerar in extra pass på kvällar och helger för att komma ikapp.

Min väg är skottad – varför tömmer ni inte?

Avfallshämtningen påverkas av hela rutten och vägarnas farbarhet, inte bara enskilda vägar:

  • Ibland kan vägen vid din fastighet vara farbar, men om infartsvägen längre bort inte är snöröjd eller halkbekämpad kan vi ändå inte ta oss fram.
  • Om det saknas vändmöjlighet, exempelvis om en snödriva är i vägen, kan vi inte köra in – även om delar av vägen är plogad.
  • Snabba temperaturväxlingar kan göra vägar mer svårkörda än de ser ut. Om det har varit mildväder och sedan frusit på, kan vissa vägar bli svårare att köra på än de ser ut vid en första anblick.

Så hanterar vi förseningar

  • Chaufförer och trafikledare registrerar avvikelser direkt i våra system.
  • Berörda kunder får sms eller e-post vid missad hämtning på grund av vinterväglag.
  • Vi planerar en ny rutt och meddelar berörda kunder vilken dag vi kommer.
  • Vi måste i samband med de extra rutterna också hantera ordinarie körschema.
  • Vi prioriterar de kunder som väntat längst, vilket kan innebära att din hämtning dröjer trots att väglaget förbättrats hos dig.
  • Efter svårt vinterväglag har vi extra arbetspass både kvällar och helger för att komma ikapp med hämtningarna, men det kan ta lite tid.

Håll dig uppdaterad vid vinterväglag och förseningar via vår app och hemsida.

Läs mer om vinterväglag här.

Hälsningar,

Rambo