Snart börjar vi fasa ut vissa av våra brevutskick

27 november, 2025

Från och med 2026 kommer vi att börja fasa ut brevutskick som rör förändrade tömningsdagar för kärl och aviseringar inför slamtömning. I stället kommer vi att använda e-post och appen Mitt Rambo som våra huvudsakliga informationskanaler vid vissa utskick. Detta gäller i alla våra fyra kommuner.

För att du fortsatt ska få rätt information behöver du:

  1. Ladda ner appen Mitt Rambo och godkänn notiser för Driftinformation i appens inställningar.
  2. Kontrollera att du har en aktuell e-postadress registrerad hos oss och godkänn utskick via e-post.
    Såhär gör du:
    • Öppna appen Mitt Rambo, logga in på Mina sidor med BankID* och gå till Min profil.
    • Fyll i eller kontrollera att din e-postadress stämmer i fältet E-post.
    • Scrolla ner till Notifieringar. Kryssa i rutan E-post för att ta emot information via mejl
    • Här kan du även kryssa i SMS. Sms används inte för just dessa utskick, men kan skickas vid andra akuta driftstörningar.
    • Tänk på att endast en (1) mejladress kan registreras per abonnemang.

*Endast abonnemangsägaren kan logga in i appen med sitt BankID.

 

Har du inte BankID?

Om du inte kan logga in med BankID eller av annan anledning vill ha hjälp kan du höra av dig till vår kundservice så hjälper vi dig att lägga in rätt e-postadress.
Det går allra snabbast och smidigast om du mejlar oss på kundservice@rambo.se och anger ditt kundnummer tillsammans med e-postadress, men du kan såklart också ringa oss på 0523-66 77 00.

Vanliga frågor

Vad betyder förändrade tömningsdagar?

Det händer inte ofta, men ibland behöver vi justera våra körscheman för att kunna arbeta så effektivt och hållbart som möjligt. Det sker till exempel när fler får hemsorteringskärl, områden byggs ut, vägar förändras eller när vi optimerar våra rutter. Då kan din ordinarie tömningsdag förändras.
Tidigare har vi skickat brev inför sådana förändringar, men eftersom brev både tar tid att nå fram och fördröjer processen vill vi från 2026 i stället informera digitalt. Det gör att du får snabbare besked – och vi kan arbeta mer resurseffektivt.

Jag har inte BankID, hur kan jag logga in då?

Vi håller på och ser över utveckling av fler inloggningssätt, men än så länge är det inte möjligt att logga in utan BankID. För att ändra din mejladress kontaktar du istället vår kundservice för hjälp.

Kommer ni sluta helt med brevutskick?

Nej. I dagsläget börjar vi bara fasa ut vissa av våra brevutskick – till exempel när vi informerar om förändrade tömningsdagar eller skickar påminnelser inför slamtömning.
Det gör vi för att förbättra våra arbetssätt, snabba upp informationsflödet och minska miljöpåverkan. Vi kommer fortfarande att använda brev i andra sammanhang där det är det bästa sättet att nå våra kunder.

Vad behöver jag som kund göra?

Du behöver:

  1. Ha en korrekt e-postadress registrerad hos oss för att fortsätta få viktig information.

  2. Gärna använda appen Mitt Rambo och slå på notiser för Driftinformation i appen

Då säkerställer du att du får all viktig information i god tid. Om du bara har möjlighet att göra ett av ovan är det allra viktigast att du har en aktuell e-postadress registrerad hos oss.

Gäller förändringen alla kommuner?

Ja. Förändringen gäller alla våra fyra kommuner, men införandet kan ske i olika takt.